Onze vrijwilligers

Vrijwilligers zijn voor GLK onmisbaar. Honderden mensen verrichten belangeloos uiteenlopende werkzaamheden en doen dat met hart en ziel. Vijf vrijwilligers en hun motivatie.

Verhalen van onze vrijwilligers:

Secuur werk

Theo Kok, donateursadministratie

“Elke vrijdag ben ik op huis Zypendaal om te helpen op de donateursadministratie. Ik ben daar drie jaar geleden mee begonnen, na mijn vroegpensioen. De keuze voor GLK was niet heel moeilijk. Ik houd van de natuur en vind het belangrijk dat zaken goed worden doorgeven aan volgende generaties. Als ik op kantoor kom, ligt er een mapje klaar met mutaties. De nieuwe donateurs voeg ik toe in het systeem en ik zorg ervoor dat zij hun donateurspas en een welkomstpakket ontvangen. Daarnaast houd ik me bezig met giften en legaten; daar is een aparte administratie voor. Voor GLK is dit een steeds belangrijkere vorm van ondersteuning. Mijn financiële achtergrond komt hier goed van pas. In 2015 sprong de verwerking van aanmeldingen voor de donateursexcursie er voor mij uit. Je moet dat erg secuur doen, anders zijn de gevolgen niet te overzien. Ik hoop dit werk nog lang vol te houden. Waarom? Als je iets voor een maatschappelijke organisatie kunt betekenen, dan doe je dat ook. Zo zie ik dat.”

Een schitterend resultaat

Marieke Dicou, housekeeping

“Eens in de maand komen we met zes vrijwilligers bij elkaar om ‘housekeeping’ te doen. We onderhouden de kasteelcollectie van de Cannenburch en dan met name de stukken die niet regelmatig aan bod komen. Daarbij moet je denken aan zaken als porselein, kasten en kroonluchters. Er is een draaiboek waarin staat wat wanneer moet gebeuren. Sommige spullen raken we één keer per jaar aan, andere eens in de maand of slechts om de vijf jaar. Zo hebben we het stoelendepot een keer helemaal nagekeken op beestjes en schimmels, dat hoeft echt niet elke maand. Het leuke van housekeeping vind ik dat je aan dingen mag zitten wat anders niet mag. Je leert enorm veel over de achtergronden en de bijzonderheden van de collectie. Het project dat er in 2015 uitsprong was het poetsen van de kroonluchters, op het moment dat de lampen door leds werden vervangen. Het resultaat, de combinatie van het gepoetste kristal en dat mooie licht erop, was letterlijk schitterend!”

Borduurengelen

Riet Kok, textielrestauratie

“Zo’n 35 jaar geleden zat ik in een groepje handwerksters, tot onze juf er op een dag mee stopte. Op dat moment zocht GLK ‘borduurengelen’ voor haar kastelen. De eerste klus herinner ik mij goed: een serie van acht stoelen met oorspronkelijke bekleding moest hersteld worden. Eerst werkten we alleen voor de Cannenburch maar daarna kwamen huis Verwolde, kasteel Roosendael en onlangs ook kasteel Biljoen erbij. We restaureren gordijnen, beddenspreien, stoelbekleding en nog tal van andere zaken. Als ergens een scheurtje inzit, voorkomen we dat het verder kapot gaat. We zijn met negen dames, halen elkaar op en treffen elkaar elke twee weken op donderdagochtend. De samenleving is goed voor ons geweest, nu is het fijn om iets terug te kunnen doen. We voelen ons bovendien erg gewaardeerd. Op het kasteel zijn de contacten hartelijk en we worden regelmatig door GLK uitgenodigd voor iets leuks.”

Onder de mensen

Peter Palstring, vrijwillig educatief boswachter

"Na mijn pensionering, zeven jaar geleden, ben ik een paar jaar bijna wekelijks met boswachter John ter Horst mee het bos ingegaan. Gewoon om eens wat op te steken. Het klikte tussen ons. John zag dat ik belangstelling voor de natuur had en dat ik een verhaal kon houden. Toen GLK drie jaar later plannen maakte om haar excursies door vrijwilligers te laten verzorgen, werd ik gevraagd om vrijwillig educatief boswachter te worden. Door mijn opleidingen chemische technologie, bedrijfskunde en veiligheidskunde heb ik een brede kennis en ben ik gewend om presentaties te geven. Ik doe nu 15 tot 20 excursies per jaar in de regio Zuid Veluwe, zeg maar van Biljoen tot Doorwerth. Het leukst vind ik de interactie met de mensen. Het behoud van natuur is van groot belang voor ons allen en ik wil dat graag op een leuke en ontspannen manier overbrengen. Zolang het me fysiek lukt, blijf ik dat doen. Het is toch een leuke daginvulling, het brengt je onder de mensen en je hoort nog eens wat!"

Kasteelpromotie belangrijk

Leni de Jong, medewerker kasteelwinkel

“In september 2015 ben ik als vrijwilliger bij GLK begonnen. Ik was gestopt met werken en deed vrijwilligerswerk bij een sportvereniging en een vluchtelingenorganisatie. Daarnaast zocht ik nog iets anders, iets nieuws. Geschiedenis interesseert me, dus ik dacht via kasteel Cannenburch iets op te kunnen steken. Deels werk ik in de kasteelwinkel, deels ben ik suppoost. Het is een eyeopener voor me dat zo’n kasteel grotendeels op vrijwilligers drijft. Er gebeurt hier zoveel! Ik viel ook meteen in de prijzen, want Sinterklaas logeerde in het kasteel, er vond een kerstmarkt plaats en in de winter was er een prachtige glastentoonstelling. Nu ik hier werk, krijg ik er veel van mee. Door de evenementen goed te promoten, groeit ook de belangstelling voor het kasteel zelf. Dat is mooi om te zien.”